//freshmedia.no/wp-content/uploads/2019/03/strategi.jpg

Alt starter med kunden

«Digital strategi» kan høres både fancy og komplisert ut, men det handler i hovedsak om hvordan man skal nå ut til flere kunder og dermed anskaffe flere salg, ved å planlegge bruken av digitale hjelpemidler. Noen av de viktigste hjelpemidlene vi har i dag er nettsider og sosiale medier.

Tilstedeværelse på nett handler i hovedsak om å komme nærmere kunden. Å appellere til kunden. Å bli forstått av kunden. Dere som opererer på bedriftsmarkedet (B2B), ser gjerne i denne sammenheng på «kunden» som kundens beslutningstaker. For å kunne få dette til er vi først og fremst nødt til å forstå kunden. Vi må se behovene til kunden fra deres perspektiv, ikke vårt eget – og deretter bruke kundens perspektiv for å utforme bedriftens digitale kanaler.

Et sted å begynne kan være å se på grafen nedenfor, som viser oss hvor mange prosent av nordmenn som i 2018 oppga at de hadde brukt internett for å søkeinformasjon om varer og tjenester de 3 siste månedene. Ved å ikke være tilstede på nett utelater man med andre ord svært mange potensielle kunder. Og hva med bedriftsmarkedet? Når en beslutningstaker skal velge mellom to konkurrenter, er det naturlig å anta at vinneren i mange tilfeller ble funnet gjennom et kjapt Google-søk heller enn telefonkatalogen.

En av de viktigste tingene vi kan gjøre for kunden i 2019 er derfor å være synlig på nett.

 

Hvorfor bryr kunden seg om nettsider?

De har gjerne et problem som skal løses, og ofte vet de ikke helt selv hvordan. De har kanskje en anelse, og har gjennom et Google-søk klart å havne på dine nettsider. Hva nå?

Sørg for at kunden finner enkel og forklarende informasjon på dine nettsider om hvordan problemet løses. Dette er svært viktig for at kunden i det hele tatt skal forstå at vedkommende behøver produktet eller tjenesten du tilbyr.

Nå som du har hjulpet kunden å finne en løsning, er det essensielt å gi kunden all den nødvendige informasjonen de søker om hvorfor din virksomhet er det riktige valget:

  • Detaljert om produktet eller tjenesten du tilbyr, og hvorfor din løsning er bedre
  • Hvordan kunden får kjøpt ditt produkt eller tjeneste
  • Hvorfor din bedrift er til å stole på
  • Vilkår og retningslinjer for produktet
  • Telefonnummer og adresse
  • Åpningstider
Sosiale medier

For bedrifter som ønsker å komme lenger innpå sine kunder, vil vi tørre å påstå at sosiale medier er helt nødvendig. Vær allikevel obs på at det er bedre å holde seg unna om man ikke har planer om å være aktiv på noen måte. Ta en titt i boksene nedenfor for å se hvorfor du bør ta i bruk tre av de mest populære sosiale mediene for bedrifter.

Facebook for bedriften gjør det enda enklere å bli funnet i søkemotorer, og er en fantastisk måte for din bedrift å komme nærmere kundene – spesielt om du er på privatmarkedet.

Instagram er et fantastisk verktøy for å dele bilder av hva som foregår bak dørene hos din bedrift, noe som gir deg en unik mulighet til å bygge relasjoner med dine kunder.

LinkedIn er et lurt sted å profilere nylanserte produkter/tjenester, og for markedsføring kan potensialet være mye høyere for dere på bedriftsmarkedet (B2B) enn f.eks. Facebook.

 

På bedriftsmarkedet?

For en del år tilbake var fysiske møter og utveksling av visittkort den første samhandlingen en potensiell kunde ville ha hatt med din bedrift.

I dag er det nettsider og sosiale medier som tar seg av introduksjonen.Sørg derfor for å ha en presentabel nettside som får bedriften din til å fremstå som moderne.

Oversiktlig kontaktinformasjon er også essensielt, slik at beslutningstakere hos kunden har mulighet til å nå rett person.

Driver du butikk?

Det kan gi mye verdi for dine kunder at du viser frem dine produkter, da det er overraskende mange som gjør en forhåndssjekk på varer som de planlegger å fysisk kjøpe i en butikk.

For å alltid holde potensielle kjøpere informert, bør du bruke nettsiden for å vise en produktoversikt (gjerne med produktbeskrivelser), og sosiale medier for å dele bilde og beskrivelse av nye produkter.

Ikke glem at informasjon om åpningstider og butikkens lokasjon vil være ekstra viktig for deg. Ønsker du å kunne selge varene dine 24 timer i døgnet, 7 dager i uken, kan nettbutikk være en bra løsning.

 

La 2019 være året du tar bedriften til neste nivå

Poenget med denne artikkelen har vært å gi deg økt forståelse for hvilke konkrete tiltak du kan gjøre i 2019 for å forbedre dine digitale kanaler ut mot kunden. Det er allikevel høy sannsynlighet for at dine kjernekunnskaper er konsentrert rundt et annet fagfelt enn utvikling av nettsider, og at du selv har viktigere ting å gjøre.

Vi anbefaler at du vurderer den potensielle nytten av et samarbeid med oss, og oppfordrer derfor til å ta kontakt slik at vi helt uforpliktende kan fortelle deg hvorfor et slikt samarbeid kan skape økt salg og verdi for din virksomhet.

Vi er et digitalt utviklingsbyrå som kombinerer forretningsforståelse med kreativt design og solide teknologiløsninger.

Ramon Silva
Sentrum bilpleie AS Haugesund valgte Fresh Media for utvikling av vår nye nettside med veldig godt resultat. Vår bedrift anbefaler at flere tar nytte av deres tjenester!
Ramon Silva
Daglig leder
Jarle Eilertsen
Fresh Media er et veldig kreativt, løsningsorientert og dyktig media byrå. For oss i Conrehab Vest har det vært og er en spennende og lærerik prosess å få samarbeide med Fresh Media.
Jarle Eilertsen
Daglig leder
//freshmedia.no/wp-content/uploads/2019/03/footer_logo.png